Auster verkenningsvliegtuig

Van het lichte verkenningsvliegtuig Auster waren er 6 opgesteld op Deelen in Mei 1945.
In ons museum staat de waarschijnlijk meest originele Auster van Nederland. Een waar huzaren- stukje restauratie.
Uitgangspunt voor de Auster-restauratie in het museum was de PH-NIN. De restanten van dit vliegtuig werden door Coert Munk (de directeur van de Luchthaven Teuge) aan het museum geschonken. Het museum kreeg het rompframe, de aluminium motorbeplating, diverse kleinere onderdelen en de logboeken. Dat het grootste gedeelte van het frame er nog was is belangrijk; bij de restauratie van historische vliegtuigen geldt namelijk de opvatting, dat het frame de drager is van de identiteit van het vliegtuig. Hergebruik van het originele frame wordt beschouwd als een restauratie-project. Bij het ontbreken van een origineel frame wordt het resultaat beschouwd als een replica. Op Deelen is niet alleen gebruik gemaakt van een origineel frame, maar ook van vele andere originele onderdelen.
auster vliegtuig restauratie
Een (tweede) rompframe voor vervangende onderdelen en een groot aantal vleugelribben (de stalen en de aluminium ribben zijn allen origineel) kwamen uit Engeland.
Uit de niet-luchtwaardige voorraad van de KLu Historische Vlucht komen het staartwiel en diverse cockpitinstrumenten. Slechts voor het overige zijn onderdelen nauwgezet nagemaakt met gebruik van originele Taylorcraft-werktekeningen.
Dat dit de moeite waard was, het model veel aandacht krijgt is wel zeker: het trekt vele vliegenthousiasten uit heel Nederland naar Deelen. Ondertussen is de bekleding van de beide vleugels af. Deze zijn namelijk geheel bespannen met linnen, op spanning gebracht door spanlak. Een uiterst secuur, tijdrovend werkje (je moet eigenlijk zeggen: VAK) dat 1 van onze “gouden handen” medewerkers zichzelf heeft bijgebracht.

You may also like...