Dump Deelen

Na de oorlog liet het eerste Canadese leger meer dan 37.000 (!) voertuigen achter op vliegveld Deelen.
Motoren, jeeps, scoutcars, tanks, vrachtwagens, artilleriestukken maar ook draaibanken en ander materieel werd verspreid opgesteld op en rondom het vliegveld Deelen. Op foto’s in het museum is de enorme omvang goed te zien. Rijen en rijen voertuigen, voor zover het oog kon zien.

Deelen Dump Demob Vehicle Park
De nederlandse staat kocht al dit materieel na enkele maanden onderhandelen op. Alle voertuigen werden zoveel mogelijk gerestaureerd en de onbruikbare onderdelen en staal (lees: tanks en geschut) werden op veilingen verkocht.
Een deel werd verkocht aan bedrijven die belangrijk waren voor de wederopbouw. Deze verkoop werd door de RAI als concurrentie vervalsing gezien en al snel werden de belangrijkste auto importeurs van Nederland betrokken bij de verkoop. Zoals op een authentieke film in het museum te zien is hadden zij eigen kantoortjes, in rijdende schaftketen, van waaruit de testritten en verkoop geregeld werden.
Het voornaamste deel werd echter verkocht aan de diverse legeronderdelen, waarvan de meerderheid bestemd was voor de oorlog in Indonesie. Kilometers lange konvooien reden over de anders zo rustige Veluwe naar Amsterdam en Rotterdam om van daar uit verscheept te worden naar Indonesie.
De enorme schaarste aan alles en natuurlijk winstbejag lokte ook veel diefstal uit. In de archiefstukken die wij bezitten zijn talrijke brieven en artikelen te vinden die melding maken van diefstal door burgers, maar ook op grote schaal diefstal en fraude door het personeel.
Al snel werd een hek om de hele dump geplaatst die door generatoren onder 1000 volt spanning gehouden werd. Op een enkele vindingrijke dief na werd het toen aanzienlijk minder, maar kostte ook het leven van een militair die naar zijn werk op Dump Deelen ging. Nietsvermoedend liep hij in dichte mist tegen het hek en overleed.
In de geheel vernieuwde “Deelen zaal” vindt u vele foto’s, voorwerpen, motorfiets, Bedford, een unieke film uit 1946 en archiefstukken uit de “boekhouding” die een indrukwekkend sfeerbeeld geven van van dit enorme voertuigenpark.
De meest recente aanwinst is een Bedford tankwagen. Deze heeft twee lage voorruitjes, hetgeen hem vrij zeldzaam maakt.
Uniek is het feit dat een volledig gereviseerde motor meegeleverd werd. Geheel in authentiek krat zoals er na de oorlog waarschijnlijk wel meer op de Dump Deelen te vinden waren.

You may also like...