ME 262 opgegraven

Restanten van een ME-262 zijn uitgegraven, vlakbij het vliegveld Deelen zelf.

Toeval

De wrakstukken zijn bij toeval naar boven gekomen bij onderzoek naar bomkraters die veelvuldig gebruikt werden als “vuilnis gat” in de nabijheid het vliegveld

1 Van de kraters bevatte tot ieders verbazing restanten van een vliegtuig. De herkenning van het type was eigenlijk vrij eenvoudig. De kenmerkende neus, met de 4 openingen voor de boordwapens is onmiskenbaar een ME-262. Ook de gepantserde voorruit is onmiskenbaar Me-262. Daarnaast kwamen 2 (behoorlijk zeldzame) MK-108 boordkanonnen naar boven.graven-messerschmitt-262-museum-vliegbasis-deelen-schwalbe-sturmvogel-jet-straaljager

Het gat werd eerst met de hand gegraven. Na 1 hele dag graven was het gat zo groot geworden dat je er een volwassen bestelbus in zou kunnen laten verdwijnen. Nog steeds was er toen geen beweging te krijgen in het zichtbare deel van de vleugel met landingsgestel. Er werd dan ook besloten op een later tijdstip dit uit te graven met groter materieel.

Dit bleek een goede beslissing want naast heel veel losse delen, waaronder die van de JUMO-004 jets kwamen bij de 2e poging de loodzware hoofd vleugel balk met landingsgestel en nog een enorm vleugel deel onder uit het gat.

De ME-262 “Schwalbe” en “Sturmvogel”

Voor de Messerschmitt 262 waren aanvankelijk 2 BMW motoren bedacht, maar de ontwikkeling ging te langzaam en men schakelde over naar de Junkers motor JUMO004-A. Dit was vanaf de ME-262-V3. (V van Versuchs = test model)
De eerste ME-262 steeg al op met testpiloot Wendel op 15 maart 1942. Hij kwam direct in de problemen maar wist zijn kist aan de grond te zetten. Op 18 juli 1942 voltooide Wendel de eerste geslaagde testvlucht.
Ondanks de directe vragen van Hitler en Goering vroegen Messerschmitt op de man af: “kan dit vliegtuig ook ingezet worden als bommenwerper ?” Hij antwoordde resoluut “ja” om de productie van de ME-262 niet in gevaar te brengen. Het vliegtuig werd echter gewoon verder ontwikkeld als jager.
Toen dit later bekend werd moest alsnog voldaan worden aan de eis van Hitler. Hij moest en zou een jager/bommenwerper hebben om de invasies af te slaan.
Deze 1-zitter “Jabo” Me-262 variant had de aanduiding “Me-262A-2a Sturmvogel (Storm vogel)”. Gevlogen door 1 piloot en uitgerust met 2 rekken onder het voorste deel van de romp voor 2 250 kilogram (550 pound) standaard of cluster bommen. Dit model had alleen de bovenste 2 MK-108 30 millimeter kanonnen in de neus.

De Sturmvogel was te snel voor echte bombardementen. Als duikbommenwerper was hij ongeschikt. De snelheid liep te hoog op en het vliegtuig werd oncontroleerbaar. Het had ook geen bommen richt apparatuur voor horizontale vluchten, maar een goede piloot kon wel vrij nauwkeurig bommen afwerpen als men laag vloog.

In de Sturmvogel werd de bepantsering van de cockpit vrijwel helemaal verwijderd en er werd een extra brandstof tank in het achterste deel van de romp geplaatst.
De motoren in de productiemodellen waren ondertussen ook al “verbeterd”. Schaarse grondstoffen zoals chroom, nikkel, molybdeen werden zoveel mogelijk vermeden in de B versie van de Junkers jet motor. Het werd daardoor wel veel lichter, maar dit had ook “zijn prijs”

jumo-004-jet-messerschmitt-262-elden-museum-deelen

Logica uit feiten

In september waren er nog maar 91 van de totaal 1368. Dat beperkt het aantal al.
Voor zover ons bekend kwamen er in het totaal 9 ME-262’s naar beneden tijdens de gehele oorlog, waarvan 6 in Brabant, 1 in Friesland, 1 in Vorden, delen geborgen door “”Arga” en 1 in Elden.
Alleen Elden ligt dicht bij het toen duitse vliegveld Deelen. Voor alle andere plekken zou het logischer zijn andere dichterbij zijnde vliegvelden te gebruiken.
Dit toestel is niet compleet dus de kans dat het een crash site is is zeer klein.

Zou het toestel dag of dagen na de crash geborgen zijn en naar Deelen gebracht zijn ? Zeker is dat het vliegtuig wrak in het veld in Elden zwaar bewaakt werd en zelfs afgedekt was. De duitsers zullen hem wel zo snel mogelijk hebben willen bergen. Ze hadden hier 2 goede redenen voor….

Ten eerste was het een volledig nieuw, zeker geheim toestel.

Ten tweede: het was eigenlijk een grote blamage voor de duitsers omdat een RAD (Reichs Arbeits Dienst) luchtafweer batterij de Me-262 had neergehaald ! Een RAD batterij die trouwens qua uitrusting en taak hetzelfde zal zijn geweest als de RAD opstelling in ons museum.

Op het brokstuk wat we vonden stond het nummer 130026. Het “werk nummer”, te vergelijken met het chassis nummer van een auto. Nu begint het onderzoek in archief en we starten de schoonmaak en conservering van alles wat er gevonden is. We nemen aan dat we binnenkort met een definitieve conclusie(s) komen. Kijk regelmatig op onze website voor meer nieuws.

werknummer messerschmitt me 262 museum vliegbasis deelen sturmvogel schwalbe

Bekijk het fotoboek van de opgraving

 

You may also like...